De rol van de ib’er

De rol van de ib’er is al best een tijdlang aan het veranderen. Daar waar eerder de focus voornamelijk lag op het ondersteunen van leerlingen met speciale behoeften, coachen en begeleiden ib’ers steeds vaker hun leraren, coördineren ze de professionalisering van het team of sturen ze zelfs veranderingsprocessen aan in de school.

Tegelijk komt er vanuit samenwerkingsverbanden op het gebied van passend onderwijs veel op ze af. De vraag die zodoende steeds vaker opkwam:

Waar ligt dan de focus en welke taken behoren tot het ib pakket?

Francis van Haandel, voorzitter van het afdelingsbestuur IB van de LBBO, en Pim Pollen van  Academica Business College ontwikkelden samen met ib’ers van o.a. Flores Onderwijs een nieuwe visie op het vak. En zij komen tot een passende conclusie: de ib’er zou de ‘kwaliteitscoördinator’ van de school moeten worden.

Dit betekent ook dat scholen zich zullen moeten gaan omvormen tot een professionele leergemeenschappen (PLG’s), met daarbinnen verschillende leerteams van leraren. Dit is een van de uitgangspunten van het programma ‘High Performing Schools’ en een niet alleen logische, maar welhaast onvermijdelijke ontwikkeling.

Binnen die leerteams krijgen de leraren als het ware hun vak weer terug. De focus ligt op het leren van kinderen en het doel is altijd het verbeteren van het onderwijs.

Maar wat is dan de rol van de ib’er?

Het algehele gevoel leidde tot de conclusie dat deze rol echt anders moet! IB’ers moeten terug naar de kern: het professionaliseren van leraren met kwaliteit als focus. Daar past de term “kwaliteitscoördinator” ook veel beter bij. Er is dan ook een concrete invulling uitgedacht.

Zo heeft de kwaliteitscoördinator drie rollen:

de rol van de ib-er

Deze rollen heeft de LBBO per november 2022 volledig uitgewerkt in haar 12e en volledig herziene beroepsstandaard voor de ib’er; De intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Uitgegeven door Pica in 2022.

Vanuit Triqs Educatief juichen wij deze ontwikkeling alleen maar toe. Graag willen we de tandems van schoolleiders en kwaliteitscoördinatoren hierin kunnen ondersteunen in de vertaalslag van deze nieuwe beroepsstandaard naar praktijk. We zijn dan ook vergevorderd / druk bezig in het vertalen van deze nieuwe beroepsstandaard naar een ontwikkelingsgerichte vaardigheidsmeter. Het moet de tandem echt samen in kaart kunnen laten brengen:

  • hoe deze ontwikkeling binnen de school vordert;
  • welke ontwikkelpunten zij kunnen gaan oppakken.

Deel dit bericht

Neem contact met mij op

Wij gebruiken uw gegevens enkel om uw bericht te beantwoorden en niet voor andere doeleinden. Lees meer in onze privacyverklaring.